W przyszłym roku GDDKiA chciałaby złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, czyli odcinek od projektowanej drogi ekspresowej S10 w okolicach Nacpolska do drogi ekspresowej nr 7 na południu Warszawy. Ruszą spotkania z mieszkańcami.
Od lipca 2022 roku trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla tzw. dużej obwodnicy Warszawy. Do tej pory przygotowane zostały cztery warianty przebiegu dla przyszłej trasy od projektowanej S10 do DK92 (pierwszy odcinek) i dalej od DK92 do S7 na południe od Warszawy (drugi odcinek). Jeden z wariantów zakłada poprowadzenie OAW po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50.
Początek pierwszego odcinka założono na połączeniu z planowaną trasą S10 w rejonie Nacpolska. Następnie trzy warianty – zielony, czerwony i błękitny – przebiegają po zachodniej stronie Wyszogrodu, a wariant niebieski – po wschodniej stronie tego miasta. Wszystkie kończą się na przecięciu z DK92, po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa – warianty zielony, czerwony i niebieski w gminie Nowa Sucha, a wariant błękitny w gminie Sochaczew.
Akcja informacyjna
Rusza właśnie akcja informacyjna dla lokalnych społeczności. Zaplanowano je na wrzesień w ośmiu gminach w przypadku odcinka od S10 do DK-92 oraz w październiku i listopadzie w 13 gminach potencjalnie zainteresowanych przebiegiem odcinka od DK-92 do S7 po południowej stronie Warszawy.
fot. GDDKiA
Na razie wszystkie warianty są traktowane równorzędnie. Można do nich składać uwagi – już teraz
za pośrednictwem Internetu (do 3 października) oraz podczas spotkań informacyjnych.
Po zakończeniu akcji informacyjnych przeanalizowane zostaną wszystkie zgłoszone wnioski i postulaty. Te, które będą możliwe do wprowadzenia, zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej. W następnej kolejności wykonana zostanie analiza wielokryterialna i wskazany optymalny wariant, dla którego zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Wniosek do RDOŚ w Warszawie ma trafić w drugiej połowie 2026 r.
Wschodnia część OAW
Jednocześnie przygotowywany jest przetarg na wykonanie STEŚ dla wschodniej części OAW. Chodzi o fragment trasy od S7 na północ od Warszawy, która w przyszłości połączy się z S10 w rejonie Nacpolska, do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy. Przetarg na STEŚ ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.
Zadaniem projektanta będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, w tym poprowadzenia jej w śladzie istniejących dróg krajowych. Także i tu złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej będzie poprzedzone spotkaniami informacyjnymi.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma być położona w ciągu dróg szybkiego ruchu – A50 oraz S50. Jaj zadaniem jest odciążenie bliskich okolic stolicy od ciężkiego ruchu tranzytowego.